Algemene informatie over de vertrouwenspersoon
Taken vertrouwenspersoon volgens het Arboportaal:
- het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
- het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
- het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
- het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming;
- het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
- het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
- het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- het registreren van gevallen van ongewenst gedrag;
- een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is een geheimhoudingsplicht.
Wat levert een vertrouwenspersoon op
Persoonlijke- en zakelijke integriteit
Taken en bevoegdheden vertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen op het werk
Drie type trajecten
Interne of externe vertrouwenspersoon
Bedrijven kunnen, in overleg met de ondernemingsraad, kiezen voor een interne of externe vertrouwenspersoon.
- Een interne vertrouwenspersoon is een werknemer van de organisatie die tevens de rol of nevenfunctie heeft van vertrouwenspersoon.
- Een externe vertrouwenspersoon staat los van de organisatie.
Kleinere organisaties doen er vaak goed aan om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen, omdat iedere werknemer in een kleine organisatie alle andere werknemers kent. Kleinere organisaties kunnen ook samenwerken op brancheniveau bij het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Bij een interne vertrouwenspersoon kan daardoor sneller een belangenconflict ontstaan. Grotere organisaties kiezen in de ideale situatie voor interne vertrouwenspersonen die worden aangevuld door externe. Voordeel van een externe vertrouwenspersoon is dat niet alle werknemers zich op hun gemak of veilig voelen bij een interne functionaris die de rol van vertrouwenspersoon heeft. Eventueel kan een zwaarder opgeleide externe vertrouwenspersoon worden gezocht die de interne vertrouwenspersoon kan ondersteunen en de complexere gevallen voor zijn of haar rekening neemt.
Het is niet verstandig om een bedrijfsmaatschappelijk werker of personeelsfunctionaris, naast de reguliere taak, aan te stellen als vertrouwenspersoon. Dit kan conflicten in de reguliere taken tot gevolg hebben.
Checklist voor een professionele vertrouwenspersoon binnen jouw organisatie
Geef de VP een onafhankelijke positie | Leg de volgende zaken schriftelijk vast | Maak duidelijke afspraken over |
---|---|---|
Benoem een interne of externe vertrouwenspersoon of een combinatie van beiden. | Tijd en/of budget om de rol van vertrouwenspersoon te vervullen. | Het bekend maken van de rol van de vertrouwenspersoon in de organisatie. |
Positioneer de vertrouwenspersoon zo hoog mogelijk in je organisatie. | Duidelijke taken en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon. | Communicatie over de rol en taken van de vertrouwenspersoon. |
Plaats een vertrouwenspersoon onder de directie en niet binnen de afdelingen HR, Financiƫle of Juridische Zaken of onder een (afdelings-)manager. | De afspraak dat de vertrouwenspersoon niet benadeeld kan worden vanwege de werkzaamheden als (voormalig) vertrouwenspersoon. | Toegankelijkheid en bereikbaarheid van de vertrouwenspersoon. |
Mogelijkheden en budget om scholing en intervisie te organiseren. | ||
Geheimhoudingsplicht en het al dan niet vastleggen van informatie. | ||
Duur van de inzet als vertrouwenspersoon. |